mandag den 30. juni 2014

Lækker hyldeblomstsaft DIY

Det smager jo himmelsk... og så har det NÆSTEN været helt gratis at lave.

Ingredienser:
40 skærme hyldeblomst
2-3 økologiske citroner
1½ kg sukker (evt 1 kg rørsuker og 500 gr alm sukker - eller evt. bruge brun farin istedet, men så bliver saften noget mørkere - men smagen er stadig himmelsk, prøv dig frem.
40 gr. citronsyre
2 liter kogende vand



  • Start med at samle hyldeblomstskærme - til denne portion bruger jeg 40 skærme.
  • knæk de grove grene fra, så der kun er små stilke og selve blomsten tilbage
  • Læg det i et stort fad, min plastic skål var måske lige en tand for lille.
  • Kom sukker i skålen 
  • Skær de økologiske citroner i grove skiver
  • Hæld citronsyren i skålen
  • Hæld til slut det kogende vand over
  • Lad det nu stå og trække i 4-5 dage
  • Efter det har trukket, fjerner jeg så meget jeg kan med en hulske (citroner og hyldeblomster)
  • Så hælder jeg det gennem et klæde som ligger i en si
  • VOILA.. du har nu den lækreste sommerdrik, som skal blandes i forholdet 1:4


Ingen kommentarer:

Send en kommentar